niedziela, 2 kwietnia 2017

Jakie tory taka stacja. Car Audio

Car Audio i tory? No tak. Przyrównał bym to do takiego zdania "jakie głośniki taki dźwięk". O ile tory przyrównuję do głośników, to stacja jest końcowym etapem przetwarzania dźwięku. A w którą stronę pójdziemy ze stacji to zasadnicza sprawa. Właściwie będzie pozostać maksymalnie długo na fotelu i odbierać muzykę całym sobą. No... Może zdarzyć się tak, że głuche ucho coś spartoli. O ile drewniane ucho robi niezłe wióry to bywa , że pan z garażu za piwo tak popsuje dźwięk, że niejednokrotnie muszę rozebrać radosną twórczość przyjmijmy że Janka, przywrócić do stanu "virgin" a potem mogę tworzyć scenę muzyczną. Co to jest scena? Czy chcesz z desek pozbijać mi scenę na kokpicie i wystąpi mikro zespół? Nie.
SCENA MUZYCZNA potocznie a błędnie nazywana "sceną muzyczną" bo powinna nazywać się "rozmieszczeniem instrumentów"  to prawidłowy rozkład instrumentów muzycznych dający się wyłuszczyć. Innymi słowy - zamykając oczy masz widzieć uszami gdzie co jest. Inaczej nie da się prawidłowo odsłuchać utworu.
Oto rozmieszczenie instrumentów symfonicznych:
Powiesz czytelniku że chcesz Car Audio a nie orkiestry. A fachowcy powiedzą że byle Janek z garażu wrzuci subwoofer i wzmacniacz i na tym jego rola się skończy. Jakiś Stefan przykręci głośniki i myśli, że sprawa załatwiona. BŁĄD. W przypadku dobrego systemu za 20.000 - 100.000 PLN słyszymy rozmieszczenie instrumentów na podium. Ba. Nawet słyszymy warstwy ponieważ skrzypce i wiolonczela są na "dole" a kotły i tzw. "blachy" u "góry". W rzeczywistości jest to różnica 2-3 metrów. To właśnie lubię słyszeć. W szufladzie, w pracowni zawsze leży "Piano" Leszka Możdżera, wytłaczana na 24K złocie, 96kbit, materiał z 97 roku nagrany w Holandii. Pierwsze nagłośnienie w aucie moim niestety nie dało mi możliwości zlokalizowania fortepianu. To samo z płytą Anny Marii Jopek "Upojenie". Jest tam utwór "Are You Going With Me". Zamykam oczy i "widzę" drewnianym uchem kto gdzie gra i na jakim instrumencie.
SELEKTYWNOŚĆ i  SZCZEGÓŁY. Zdarza się tak, że klient kupi głośniki za 550PLN i chce posłuchać rocka mając do dyspozycji radio za podobne pieniądze i takiż sam wzmacniacz. Co tu robić??? Witam się. Bry. Bry. Coś nie słychać różnicy między gitarami. Grają trzy a słychać jakby dożynki z niewściporowa dolnego. Np i perkusja. Nie wiem czy to ride czy crash czy hi hat bo słyszę jakby celafon szeleścił. Do pracy. Przebudowa zwrotnic. Po strojeniu zwrotnic: same błogosławieństwa i żebym był zdrów. No poniosło mnie. Drogi słuchaczu i czytelniku oczywiście każdy zestaw głośników do car audio ma kres wydajności. Bywa że nie ma sensu stroić głośników z racji kosztu zestawu np 299PLN. To nie VIFA ani TESLA ani VISATON żeby pieśćić zwrotnice.
NEUTRALNOŚĆ. Już z daleka słychać auto - młot. Bwwww bwwww bwwww bwwww... jedzie głuchy. Zabawny teatr basopantomimy polega na mówieniu do siebie kiedy subwoofer odbiera mi rytmicznie powietrze. Patrzę wtedy na takiego Jasia i próbuję czytać z ruchu warg. Myślę wtedy: gdzie średnie tony? Co ze sopranem? Mikrodynamika... Jasne - mikrodynamika. Kiedy nie słyszę o czym śpiewają, nie słyszę zagryfów i klap saksofonu to uznaję że pewnie leci trance albo hip hop. OK. Tam też są dźwięki a w trance szumy z definicji. Neutralność brzmienia daje równowagę tonalną. Nic się nie uwypukla, nic nie dominuje. Nic nas nie męczy w przekazie.

Jak więc sklasyfikować głośniki? Jakie kryterium założyć przy wyborze. Cena sama się ujawni. Ważny jest budulec membrany, średnica cewki i pole magnetyczne w szczelinie gdzie porusza się cewka.
TWORZYWA SZTUCZNE. Graja wszystko z małą precyzją. Rozpędzają się w środkowych średnich tonach. zestawy za 100-400PLN. Firma JBL produkuje trwałe zestawy z tego typu membraną

ALUMINIUM. Różnie z szybkością, grają niespójnie. Świetnie spisuja się w muzyce techno, trance i elektro. Hip hop odpada. 400-3000PLN. Firmy RAINBOW i KICKER produkują przyzwoite zestawy.

SANDWICH. Klejonka mająca na celu wzmocnienie papieru lub plecionki. Grają Ciekawie. Dżwięk dość zwarty. Prądorzerne. 500-1400PLN. FOCAL, GLADEN i PHONOCAR.


KEVLAR. Ultra lekka i mocna membrana. Dzwięk neutralny z dość jasną górą. Świetne do rocka, jazzu i wokalu. 900-4000PLN. Każda chyba firma ma w ofercie takie głośniki głośne i czyste brzmienie. MTX i EB ACOUSTIC a także PHASE ACOUSTIC.
#car audio #subwoofer #głośniki #speakers #głośno #louder #profesjonal #zabudowy #enclosure #panele #zwrotnice #tweeter

PAPIER. niedościgniony wręcz ale zużywający się materiał bo konsystencja membrany zmienia parametry z dnia na dzień. Materiał uniwersalny. 200-400PLN takie sobie. Dobre od 1000PLN.
Oczywiście jak wszędzie istnieją wyjątki czyli wybitne konstrukcje które zaprzeczają konstrukcją na rzecz brzmienia. Poniżej wyjątkowy zestaw. Mega konstrukcją. Kompromis między głośnością a jakością EB Acoustic seria 6p.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz