czwartek, 30 marca 2017

Zwrotnice głośnikowe czyli jak naostrzyć dźwięk Car Audio VOL2

 Zwrotnice głośnikowe mają za zadanie rozdzielić sygnał ze wzmacniacza na poszczególne głośniki. Pytania typu "czy to potrzebne" osłabiają mnie kompletnie. Nie ganię. Lepiej uczyć niż trzymać wiedzę w głowie.
Zwrotnice rozkładamy na czynniki pierwsze i widzimy kosmos. Tak na prawdę  zwrotnica pasywna to jeden, dwa lub trzy filtry.
Dolnoprzepustowy odcina pasmo od góry. Cewka w szeregu a za nią kondensator.
Pasmowoprzepustowy odcina pasmo od dołu i góry czyli kondensator w szeregu , cewka równolegle i znów kondensator.
Górno przepustowy kondensator i ...
I tam na prawdę opis będzie mega skomplikowany. Najprostsze zwrotnice głośnikowe tzw. pierwszego rzędu są proste. Wystarczy jeden element RLC i gotowe. Kondensator i tweeter i mamy sopran gotowy. Jest to zwrotnica 1go rzędu 6dB/oct.
Tak dobrze jest w tanich zestawach czyli jest źle.

Fakty. Na takie zastosowanie może pozwolić sobie zestaw o liniowej charakterystyce a taki nie istnieje. Zatem albo producent robi zwrotnice 2,3 i 4go rzędu albo drewniane ucho sam struga dźwięk. Charakterystyka zawsze jest krzywa jak asfalt na "palestynie" więc albo równamy albo... Znowu odwieczne pytanie : liniowo i nudno czy emocje i nieliniowo? Tu oczywiście potrzeba setek godzin słuchania koncertów na żywo od muzyki poważnej po rocka żeby móc mówić o potrzebie tzw. "klejenia zwrotnicy na ucho". Okazuje się że to zależy też od okablowania zasilającego, głośnikowego i sygnałowego, od wzmacniacza i źródła (o tym było parę postów wcześniej).

Masa społeczna postrzega Car Audio przez pryzmat subwoofera JBL lub Blaupunkt w bagażniku i tyle. Ma się to nijak do jakości dźwięku bo to tylko +20% do dudnienia . prawdziwe budowanie sceny muzycznej w aucie wymaga wiedzy, pracy i wiedzy i pracy... To odstrasza tuningowców garażowych aczkolwiek mam nadzieję, że czytanie tego bloga zwiększy poziom wiedzy z czasem i u tuningowców z garaży.
Młodzież uwielbia podkowę w ustawieniach equalizera. Wyrazisty sopran to nie tylko prawy suwak w górę. Małe mody zwrotnicy ożywią nasz zestaw. zamiast 2,7-4,7mikro farada wstawić 10mikrofaradów i w szeregu rezystor ok 5-8ochmów. Rozwiązanie drugie i zazwyczaj skuteczniejsze zwiększenie mocy bo potrzeba 200-600 watów rms na kanał. Góra zaczyna oddychać a błędne jest myślenie "że spalę głośniki". Głośnik wysokotonowy ma dostać w szczycie nawet 2kW w postaci "szpilki". Cała tajemnica. Oczywiście tweetery zabezpieczamy warikapem albo pułapką rezystancyjną albo żarowką 10-20W (żarówka 12V da nam +7ochmów przy zaświeceniu, 24V da nam +27ochmów i to kwestia wymagań).
Poprawa basu to kwestia dołożenia mocy na woofery jak wyżej 200-600 watów rms na kanał z przodu a subwoofer musi dostać +100%. wtedy jest ok. Dziś nie rozpisujemy się o głośnikach i subach.
Poprawa średnich tonów to misterna praca nie tylko na poziomie zwrotnicy ale tu mamy niesamowite pole do popisu bo możemy "ściszyć" dół i górę i wydobyć środek. O tym w przyszłości. Poniżej standardowo foty różnych zwrotnic - tych bardziej skomplikowanych i tych oszczędnych. Miłego modzenia życzę Tobie czytelniku. Nie bój się zmian, doświadczaj i dużo czytaj w temacie.







#car audio #subwoofer #głośniki #speakers #głośno #louder #profesjonal #zabudowy #enclosure #panele #zwrotnice #tweeter






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz